Succesvol ondernemen? Dat doe je niet zonder het stellen van doelen. Niet alleen voor je zakelijke omzet, maar eigenlijk vooral om bewuste keuzes te maken én om uiteindelijk zakelijk te groeien. In dit artikel lees je meer over effectieve groeidoelen voor 2026 en hoe je ze opstelt.

Waarom doelen stellen essentieel is voor elke ondernemer

Feit is dat het stellen van doelen als ondernemer essentieel is, ongeacht de fase van je bedrijf. Doe je dit niet, dan zal je zien dat de dagelijkse drukte al snel de zakelijke koers bepaalt. Dat terwijl je met een doordachte strategie richting en structuur binnen je bedrijf kunt krijgen, iets wat vooral prettig is in onzekere tijden of bij grote veranderingen. Kijken we bijvoorbeeld al naar 2026, dan zien we dat marktontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen. Kortom: genoeg redenen om doelen te stellen als ondernemer.

De verschillende soorten ondernemersdoelen

Begin je met doelen stellen, dan merk je al gauw dat er verschillende soorten ondernemersdoelen zijn. Deze kun je op verschillende niveaus indelen.

Korte termijn doelen

Doelen die je bijvoorbeeld voor de korte termijn stelt, hebben invloed op de volgende weken en maanden. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het verbeteren van je online zichtbaarheid. Ook kan het draaien om het verbeteren van de klanttevredenheid of het optimaliseren van interne processen.

Middellange termijn doelen

Daarnaast zijn er doelen die je voor de middellange termijn stelt. Denk aan doelen voor de komende zes tot twaalf maanden, zoals het uitbreiden van je personeel of het verbeteren van de algehele zakelijke financiële stabiliteit. 

Lange termijn doelen

Lange termijn doelen zijn juist meer strategische doelen waarbij je nog verder vooruit moet kijken: vaak drie tot vijf jaar of nog verder dan dat. In 2026 kun je hiermee beginnen door bijvoorbeeld in te zetten op duurzaam ondernemen, automatisering of wie weet zelfs de stap om internationaal te gaan ondernemen..

Stap-voor-stap: zo stel je effectieve doelen op

Het opstellen van doelen is niet moeilijk, maar het is belangrijk te weten waar te beginnen. Begin bijvoorbeeld altijd met een helder eindpunt en breek grotere doelen op in kleinere, uitvoerbare stappen. Plan realistisch en bepaal welke middelen nodig zijn, zoals extra personeel of budget. Regelmatige evaluatie is hierbij essentieel: bekijk maandelijks of per kwartaal hoe ver de organisatie is en pak knelpunten tijdig aan. Zo wordt de groei van je bedrijf in 2026 gestructureerd en haalbaar.

Veelgemaakte fouten bij doelen stellen en hoe je ze voorkomt

Ondernemers zijn mensen en mensen maken weleens fouten. Toch is het fijn om te weten hoe je veelgemaakte fouten zo goed als mogelijk kunt voorkomen. Zo maken veel ondernemers de fout om te grote of te ambitieuze doelen te stellen. Ook komt het vaak voor dat een concreet actieplan ontbreekt of dat men niet vaak genoeg evalueert. Dit soort fouten kun je voorkomen door realistisch te plannen, constant te meten en een duidelijk plan te maken. Voor aanvullende tips raden we je aan om dit portaal voor ondernemers te raadplegen. Zo weet je zeker dat je een goede basis hebt voor je doelen in 2026.

Onderverdeeld in:

Carrière,

Laatste Update: 25 november 2025